Min födelsedag

Dagen vi kom hem var dagen innan min födelsedag. På MUWCI har vi som tradition att fira personen midnatt när de fyller år. På kvällen tände vi en liten lägereld och satt och pratade och lyssnade på Lady Gaga.
Mina kompisar hade bakat en chokladkaka och satt jorgubbar påoch vi gick till fjärilträdgården och åt den. Två av dem gjorde ett litet ABBA-dansnummer till Dancing queen (Swedish!) och de hade gjort en liten blomsterkrona som jag fick på huvudet. En anan tradition på MUWCI är att man gör ett födelsedagskort där alla skriver sitt namn och en liten hälsning och Happy Birthday på sitt eget språk. Så nu har jag Grattis på kinesiska, bengali, engelska (duh) och nåt mer. 18! Kan ni fatta? Jag är vuxen nu!
Jag och en av mina rumskompisar sov på taket på natten. Jag fick 25 myggbett på högerarmen - bara från armbågen och nedåt. Det var underbart att vakna upp till sol och fågelkvitter. På min födelsedag tog Maritche med mig ner till en byarna för att hälse på hennes värdfamilj där hon bodde över sommaren. De var otroligt vänliga! Vi åt middag med dem, de visade oss sin odling, vi doppade tårna i floden och lät småfisken kittla oss. Jag fick en sockerstång och de rostade en sorts ärta eld. Svårt att beskriva hur det är, ni måste verkligen vara där för att förstå. Lergolv, gasspis och en öppen härd. Mormor som gjorde runda platta bröd sittandes på marken och lade dem på en järnplatta över elden för att baka dem. Att gå genom fälten, träffa några bufflar.
Sedan gav Maritche mig den bästa present jag kunde fått. Hon  gick och köpte färsk mjölk i en mjölkkanna till mig. Den var fortfarande varm när jag fick den. På kvällen kokade vi den och skummade av med jämna mellanrum - inget smakar som färsk grädde!
NU har jag en stor flaska färsk mjölk i kylskåpet!
Familjen vi hälsade på. Maritche med blå skjorta, Pojken heter Divindra och flickan med spiralmönster på tunikan är Vidya.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0