Ett litet äventyr

I lördags åkte jag in till Pune, staden fyra mil från skolan, dit vi åker när vi behöver köpa något. Jag åkte rickshaw, åt dosa till frukost, drack ett glas färskpressad sockerstångsjuice (pressade med ett stort instrument där en av männen sköt en träaxel runt, runt som en kvarn), hittade en ny bokhandel med café, tog en titt i rättviseaffären, beställde en salwar kameez och köpte ingredienser till min rumskompis förelsedagstårta.
Jag bestämde mig för att inte ta skolbussen tillbaka eftersom jag inte hade tid att klara av alla mina ärenden på den korta tiden. Så jag tog den lokala bussen tillbaka. Men bussen tog evigheter, den kom aldrig. Så jag frågade en ung kille om han visste var bussen avgick från och han tog mig till en annan busshållplats - efter att först ha bjudit mig på en fanta och diskuterat Vedaskrifterna, Bhahagvadgita, trimurti och annan religionsfilosofi. Han ville ha mitt telefonnummer, men det fick han inte - man lär sig av sina misstag. Bussen dundrade genom landskapet och efter att han gått av vid sin station åkte vi ut ur Pune och agasstanken lättade något. Bredvid mig satt några kvinnor och de frågade vad mitt namn var på marathi som är väldigt likt hindi.
Vi kom fram till Paud, som är busstationen och byn närmast skolan, sisådär 7 km till portarna och 9,5 till campus. Rickshawföraren ville ha 150 rupees för att ta mig dit. När jag sa nej sänkte han till 130, men jag tog inte erbjudandet utan började gå ner längs gatan. Jag vinkade till en motorcykel som åkte förbi och han stannade. Så jag åkte bak på hans cykel upp till portarna, helt gratis och det var en underbar känsla! Vinden i ansiktet och farten!
Jag kom fram till slut, helt utmattad och genomsvettig efter marschen upp för kullen. Men vilket härligt äventyr jag hade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0