Frågor och svar

Så här är svaren på alla frågor ni frågat sedan jag startade bloggen. Påminn mig om jag missat något:

Jag vill veta hur det ser ut på kvällarna när ni sitter och äter nudlar. Samt hur maten ser ut en vanlig middag och en söndagsfrukost.

På kvällaran, någon gång mellan tio och ett på natten, kokar vi nudlar. Nudlar här heter inte nudlar utan Maggie, som är ett mräke som alla äter. De smakar inte gott precis, men är man hungrig så är man. "Maggie sessions" har man med kompisar och sitter på golvet i en cirkel och delar gafflar och ätpinnar (om man har tur får man bordet).
En vanlig middag: Daal och ris, alltid daal och ris. Om så kocken dog skulle vi få daaloch ris på något magiskt sätt. Men det är bara basen. Vi får en eller två "western dishes" som pastan som ändrar namn varje vecka, vegetarisk lasagn eller soppor som alla heter "Cream of (sätt in grönsak) Soup". Sedan är det det indiska alternativet med chapati/roti och någon curry (rätten curry finns inte i Indien!) som paneer, aloo eller tofu. Och saladsbaren med morötter, gurka, lök, citron, tomater, små bröd eller brödpinnar. Ibland en liten efterrätt som kakor, pudding eller kiir. Jag klagar inte.
På söndagar är det knappt en själ som släpar sig upp före halv elva, så då har vi ingen frukost utan brunch istället. Pannkakor, rostat bröd, corn flakes, lassi, te, kaffe. Och så har vi "live counters". Du kan få ägg och pasta på beställning, så du bestämmer vad du vill ha i pastan och äggomeletten. Vi har också en indisk "live counter" där de gör dosa eller vada pav. Och någon liten sötsak.


Do you see a curious mix of developed and developing world side by side? The Stone age and the Internet age so to speak. Can you describe it (Gärna på Svenska)?

Har du någon aning om hur svårt det är att få en fråga på engelska och svara den på svenska?
Jo, skillnaden mellan internetåldern och kanske inte stenåldern men åtminstone järnåldern bredvid varandra är enorm. Gå ner längs vilken gata som helst i Pune och du ser stora glaskomplex och tornande cementbyggnader bredvid hem byggda av filtar och plast och korrugerad plåt. Folk går omkring i märkeskläder och saris eller lika nakna som de föddes. Bönderna står med sina oxar mitt ivägen och pratar i sin mobiltelefon. Du kan få uråldriga citat från Bhagavadgita med SMS.

Are Indians politically aware, either of their local, or global politics? What are their attitudes to the rest of the world? Is stongly held nationalism common, or does the subject even come up?

Det är svårt för mig att säga hur involverade de är i sin politik, men i allmänhet skulle jag säga att de är ganska välinformerade. Jag vet att de diskuterar de olia partierna en del, även när de inte kan läsa, och att religiösa oroligheter alltid är på förstasidan när de inträffar. Nationalismen är stark när de möter oss utlänningar men i övrigt är Indien mer ett par hundra läbder under samma namn än ett enda. Nationens slogan är Unity through diversity, men det är inte ofta jag ser det praktiseras.

Skulle det vara säkert att gå ute på stan nattetid?

Jag skulle aldrig gå ensam ute i en stad nattetid, inte ens i sällskap med väninnor. Hade jag en person av det 'motsatta' könet av mig skulle jag känna mig trygg. Samma sak när man reser eller åker tåg, kvinnor får de övre bäddarna nära taket med männen skyddar nedanför.

Indien är inte farligt, but better safe than sorry.

Vilka fördomar mot svenskar har du stött på hittills?

Umm... att vi är väldigt liberala och välutbildade i sex. Vi klär oss för lite och har ishotell. Och så blir man misstagen för Schweizare.

Har ni fått instruktioner i hur ni hanterar en situation då en tiger skulle komma in på skolområdet? (Underbart udda fråga, det kanske inte ens finns några tigrar hos dig...)

Inga tigrar, men min rumskompis såg en leopard en gång. Nope, inga instruktioner. Årskullen före oss fick en utbildning om ormarna på skolan, den fick inte vi tyvärr.

Vad skulle cheese pasta föreställa av svenska mat? Hade köket tänkt att de gjorde svensk mat?

Japp. Det smakade som stuvade makaroner och det äter vi ju hemma.

Den där svartråttan var nästan det hemskaste. Hur kom det sig att hon blev biten???

Råttan klättrade in genom fönstret och hoppade ner på hennes mage. Hon vaknade och försökte få bort den varvid hon vlev biten i fingret.

Öööh det ser ut som om du har ett helt eget rum i rummet? Hade du ett skrivbord där?

Jo, det har jag i princip. Gardiner åt två håll och väggar åt de andra. Alla rum är inteså avdelade som vårat, många delar en enda stor sänga i mitten av rummet. Jag tycker det är lite synd, men ibland är det rätt skönt måste jag erkänna.

en kinesisk liten vad?

Ask! Det listade jag ut mycket senare. Man trycker på sidorna så öpnnar den sig. Coolt!

Andraåringarna, var de intresserade av er nyingar, det hade väl kommit hundra stycken?

Jo, såklart de är! Vi är ju DERAS förstaåringar! Du nya MUWCIanierna som ska hjälpas in i den mycket speciella världen uppe på kullen.

Kunde de inte ha gett dig en lufttät dräkt och gasmask istället?

Det hade varit alldeles för varmt att ha på sig, men annars en bra ide. : )


Kommentarer
Postat av: Farmor

Underbra, roliga Stina. Vilka bra svar på alla frågorna. Ditt "nya" rum ser ju riktigt jullikt ut! Vi längtar efter at få träffa dig. Kram farmor.

2009-12-12 @ 15:29:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0