Flyget från Arlanda till Istanbul

Vi stannade hos Cattis över natten, satt i den ljumma natten och drack te.
Nästa morgon gick vi upp i god tid och rullade våra väskor till busshållplatsen. Bussen mot Arlanda kom och vi var tvungna att trycka in alla våra väskor på ett dubbelsäte, för det fanns inget förvaringsställe.
När vi kom till flygplatsen gick allt ganska smidigt. Mitt handbagage var två kilo för tungt så jag la lite grejer i pappas väska. Vårt stora bagage fick var sin lapp med "Caution. Heavy".
I säkerhetskontrollen fick jag fram och tillbaka och de blev misstänksamma av mitt pengabälte.
Så kom vi in i affärsdelen av terminalen. Vi väntade, åt en bagette var och sedan gick vi igenom 'tullen' eller vad man nu kallar det, till där man fakitskt går på planet.  Låååång väntan, tittade på flygplan som lyfte hela tiden och körde i stora cirklar. Att gå på tog en evighet. Sedan var vi på, satte på oss bälten, fick säkerhetsinstruktioner över motorbullret från de små skärmarna och så kom vi ut på startbanan. Vi accelerade och det sög i magen på ett väldigt behagligt sätt.
Jag satt vid fönstret och tittade ut hela tiden. Vi flög över Sverige och sedan ut över kusten. Öarna åg utspridda och molnen kastade skuggor på vattenytan. När vi svängde såg man antingen bara himmel eller en väldigt massa hav.
Man tittar ut och tänker på att det faktiskt inte är någon fast mark under ens fötter. Bara luft. Alla dessa ton flygplan hålls upp av små, små vingar.
Interiören i flygplanen var helt fruktansvärt ful. Turkosblå säten. Yuck.
Vi flög över Svarta Havet och när vi närmade oss Istanbul såg vi massa lastade båtar på väg mot sundet. Vi gjorde en stor lov runt staden innan vi landade.
Resan tog tre timmar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0